ÉPÍTÉSZET

IDENTITÁS

BALATON

image001d

 

 

 

 

AKTUÁLIS     KALAUZ     TÉMÁK     KUTATÁS

start   >   település   I   építés éve   I   építész   I   funkció   I   térkép

 

 

BADACSONY _ Bazaltbor borászat

 

 

 

GPS: 46°47'18.64"N / 17°29'33.21"E TÉRKÉP >

 

építészet: Kis Péter Építészműterme Kft., vezető tervezők: Kis Péter, Molnár Bea

építész munkatársak: Bun Zoltán, Erdélyi Róbert, Hőna Orsolya, Romvári Péter, Varga Anikó

tartószerkezet: Markovits Péter vezető tervező - MTM Tanácsadó Mérnökiroda Kft.

épületgépészet: Oltvai András, Oltvai Tamás vezető tervezők - Oltvai Gépész Stúdió Kft.

épületvillamosság: Sax Dezső vezető tervező - Hochplan Kft.

bortechnológus: Kovács András, Lovassy György - Hagyo Kft.

tájépítészet: Bogner Zsuzsa - Bogner Stúdió

közműtervezés: Kádár László vezető tervező - Kádár Komplex Kft.

felvonó terv: Balázs Róbert, Tóth Miklós - HMB  Kft.

tűzvédelem: Báder György

környezetvédelem: Weiner László

zajvédelem: Kiss-Leizer Géz

úttervezés: Kiss Balázs

megrendelő:

Bazaltbor-Badacsony Kft.

Laposa Pincészet

Badacsonytomaj, Római út 199.

tervezés: 2008

kivitelezés: 2009 május - 2010 május

fővállalkozó: Market Építő Zrt.

lebonyolító: Spányi és Jakab Kft.

 

[adatok forrása: www.epiteszforum.hu]

 

 

 

 

Kontextusába szőtt ház. Bazaltbor Borászat, Badacsony 

 

szöveg: Wettstein Domonkos / megjelent: Metszet 2010/6

 

 

A rendszerváltást követő években a szocialista nagyüzemi bortermelés romjain megjelentek a minőségi kistermelő pincészetek. A borászok hamar felismerték, hogy a páratlan fekvésű termőterületek a szőlőtermesztés mellett a kóstolást is szolgálhatják. A borvidékek táji adottságai vonzzák a borkedvelőket, akik előszeretettel keresik fel egy-egy túra alkalmával a környék pincéit. A borturizmus az utóbbi 5-10 évben önálló iparággá fejlődött. Ezzel együtt a borászat funkciója is megváltozott: az üzemszerű termelés mellett a vendéglátást is biztosítani kellett.

 

A technológiai újítások mellett az első munkák komoly szerepet játszottak a borászatok építészeti definiálásában [1]. A funkció jó terepet adott az elmúlt tizenöt évet meghatározó regionális szemléletű építészet kikísérletezésére. A kétezer éves szőlőkultúra és a bor gasztronómiában elfoglalt szakrális helye megkövetelte az emelkedett hangvételt, ezért a pincéket, présházakat konkrét előképként felhasználva csak finom gesztusokkal szakadtak el a történeti formáktól. Jellemző volt a homlokzatok plasztikus kezelése, a kő és tégla burkolatok szuggesztív használata [2].

 

A badacsonyi épület szakít a fent vázolt borászatok sorával és más összefüggéseket keres a hellyel. Az épület alapvetésében, tömegében ezer szálon kötődik környezetéhez, ám mégis önálló, határozott állítást fogalmaz meg a korszerű borászatról, mint üzemről. Az ehhez hasonló gondolatok az osztrák Burgenlandban keresendők, ahol az elmúlt húsz év sikertörténeteként a semmiből teremtettek világszínvonalú borvidéket. A marketinghez nagyban hozzájárult a burgenlandi kortárs építészet színvonalas funkcionalista, technokrata szemlélete is.

 

Laposa József bortermelő elismert alakja a badacsonyi közéletnek. Tájépítészként viszonylag korán felismerte; minőségi borfeldolgozás kell a balatoni tanúhegyekre. Amikor fiával és egy beruházóval közösen üzemük korszerűsítése és fejlesztése mellett döntöttek, egyértelmű volt, hogy „jó építészt akarnak megbízni”. A felkért tervezők munkáit ismerték és megbíztak az általuk képviselt építészeti minőségben.

 

A Laposa család mintegy 20 hektáron termel a Somló, a Csobánc és a Szent György-hegy oldalában. Az ezredfordulóra már márkanévvé vált bazaltbor a termőhelyet tükröző jellegzetes minerális ízvilágának köszönheti sikerét. A Badacsony oldalában már befejezés előtt áll az adminisztrációs épület és az egykori Ranolder Villa is hamarosan megújul. Az itt bemutatott új üzemépületet lent, a városból kivezető út mellett helyezték el. A tervezés egy kézben összpontosult, de mindegyik munka más-más módszerrel közelít feladatához.

 

A Balaton-felvidék tanúhegyei ősi időkbe kalauzolnak minket. 4 millió évvel ezelőtt a tájat elöntő Pannon-tenger mélyén heves vulkanikus tevékenység indult meg. A földkéreg repedésein izzó láva ömlött a felszínre, majd a terület kiemelkedésével és szárazulattá válásával megindult annak eróziós pusztulása is. A vulkanikus kőzetek keménységüknek és ellenállóságuknak köszönhetően megőrizték a lepusztult terület eredeti magasságát. A vulkanizmus során a kürtőben maradt bazalt kihűlt és szabályos sokszög keresztmetszetű oszlopokban megszilárdult. A bazaltorgonák a talaj kopásával váltak láthatóvá.

 

Badacsony páratlan helyzetét az őt körülölelő Balatonnak köszönheti. A hegy markáns formája és a víz jelenléte jól azonosíthatóvá teszi a területet. Már a római korban is virágzó szőlőkultúra működött a hegyoldalban. A hegylábi lejtőkön szétmorzsolódott vulkáni törmelék talaj és a kiegyensúlyozott mikroklíma kiváló körülményeket teremt a szőlőtermesztéshez. Ez a titka a híres Badacsonyi szürkebarátnak és az olaszrizlingnek.

 

A település határában épített pincészet alapgondolatát a hegy tektonikája inspirálta. A fent szinte függőleges bazaltfal a hegy derekánál megtörik és lankás lejtőként fut a Balatonba. Ez a lendület érezhető a terepvonalakat követő, megfolyó tömegformán. A megszilárdult bazalt sokszög alapú hasábjai adták a párhuzamos egységekre bontott épület analógiáját. A geometriai modellből adódóan a homlokzatburkolat a tetőre is átfordul, a tömegelemek homogén hasábként nyerik el identitásukat. A táji karakter a ház logikájában is megjelenik.

 

Az épített környezet rendkívül heterogén. Archaikus pincék [3], prés- és parasztházak keverednek az utóbbi évtizedek romantikázó nyaralóival és lakóházaival. Eközben nyaranta a kikötő és az állomás környékét olcsó kereskedelmi egységek, sátrak, reklámok lepik el. A hegyre felvezető út mentén kannás bort árusító óriási műhordók és nádfedelű bódék sorakoznak. A település ősi kultúráját lassan teljesen felemészti a növekvő turista invázió.

 

A ház nem keres kapcsolatot ezzel a vegyességgel, absztrakt előképei egyedül a szőlőtáblák közt „világító”, fehérre meszelt pincék. Az átvett archetipikus bütü forma jól azonosíthatóvá teszi az épületet.  A telken egykoron vadszőlővel befuttatott parasztház és pajta állt, erre utal a burkolatba nyomott indamotívum. A huszonegy különböző elem kombinációjából előálló motívum egyedi, marketing elemként is értelmezhető karaktert ad a háznak. Az előregyártott finombeton táblák folytatásaként az mintázat a nyílások előtti perforált fémlemezeket is befonja.

 

A technológiai követelmények meghatározták a tervezés folyamatát, az építész szavaival: „A borkészítés racionális vonalát tematizáltuk.” [4] Az épület két szárnya közül az egyik feldolgozást, a másik a tárolást szolgálja. A technológiai épületnek csak a felső szintje van terepszint felett, alsó két szintjét és a teljes pincesort a föld mélyében alakították ki. A két szárnyat a felszín alatt kötötték össze, a pincének csak a vendégek számára is nyitott bejárata emelkedik a terepszint fölé.

 

A technológiai út és a térszervezés a terroir bor kívánalmainak megfelelően, gravitációs rendszerrel működik. A terek és a funkciók vertikális és horizontális értelemben a termelés sorrendjében követik egymást. A leszüretelt szőlő a terepszinten érkezik az épületbe, ahol először a vibrációs válogatóasztalra kerül. Ezt követi a manuális válogatás, majd a bogyózó, ahonnan hosszabb rövidebb ideig áztató tartályba kerül. Egy szinttel lejjebb egy térbe függesztett hídon mozgó préssel nyerik ki a mustot, amit végül a legalsó szinten ülepítenek és az erjesztenek. Később a hordókból szivattyúval szállítják a bort a földszinten található palackozóba és címkézőbe, végül négy különböző tárolóban érlelik tovább az italokat.

 

A korszerű, fémtartályos technológiával összhangban tiszta, világos téralakítás jellemzi a házat. Az ipari hangulatot erősíti a belső tér egyszerűsége; a látszóbeton falakra szerelt elemek rozsdamentes acélból készültek. Az üzem tisztántartását az epoxy gyanta padlóba süllyesztett résösszefolyó rendszer segíti. A vertikális közlekedést és szállítást megoldó központi tér áttekinthető, a födémkivágásokkal a természetes fény a pinceszintre is leszűrődik. A legmélyebb, donga keresztmetszetű pinceszárnyban átlósan rakott, szövetszerű téglaburkolat került a vasbeton héjra.

 

A ház absztrakt kontextusához hozzá tartozik az őt értelmező, belőle tovább épülő szakmai és társadalmi környezet is. Hamar bekerült a köztudatba, hazai és külföldi fórumokon egyaránt megjelent.  Az épület fontos mérföldkő a hazai borászatok sorában, ugyanakkor azokhoz a külföldi példákhoz is közel áll, melyek felülettel és ornamentikával kísérleteztek az utóbbi években, közülük is úttörőnek számít a Herzog de Meuron iroda munkássága [5]. A badacsonyi pincészet megkérdőjelezhetetlen lokalitása mellett a globális építészet eredményeit is továbbfejleszti.

 

A markáns megjelenés a helyi értékvédők nemtetszését váltotta ki, tiltakozásuk a napi sajtót is bejárta. Az általuk kívánatosnak vélt karakter és a megépült ház közti feszültség leginkább a korszerűség értelmezéséről szól, az  időbeli mélység a jelen és jövő rétegeit is feltételezi. Ha nem tudjuk civilizációnkkal összhangban tovább szőni egy település kontextusát, az könnyen kiüresedhet és olcsó turisztikai látványossággá silányulhat.

 

A lokális közösség elutasító véleménye rávilágít a ház sokrétű, intellektuális gondolatiságából fakadó nehézségekre. A formát adó geometriai modell egyaránt táplálkozik természeti és épített analógiákból, majd ezt az összetett rendszert másodlagos ornamentikaként vonja be az indamotívum. Az absztrakt transzformációk értelmezhetősége egy urbánus kultúrát feltételez, így bár a borászat szerves kapcsolatban áll a vidék rétegződésével, a mai Balaton-partot már mint urbanizált tájat értelmezi.

 

 

 

 

Jegyzetek:

 

[1] Ekler Dezső: Disznókő Borászat, Tokaj, présház és traktorgarázs,1995.

 

[2] Lásd például: Sugár Péter: Oremus Borászat, Tolcsva 1996-2000, Anthony Gall: Béres Szőlőbirtok, Erdőbénye, 2003, Schüller Ferenc: Haraszthy-Vallejo borászat, Etyek, 2006.

 

[3] Az új borászat szomszédságában áll a romlásában is szép Ányos-pince, mely szerepelt Janáky István Az építészeti szépség rejtekei (Terc, 2004) c. gyűjtésében

 

[4] Kis Péter-Molnár Bea: műleírás, Bazaltbor Pincészet in Epiteszforum

 

[5] Például: Herzog deMeuron: Ricola raktár, Mulhause (Fr), 1992-93

 

 

 

 

Az épületek gyűjtése, az adatok feltöltése folyamatos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

450_1bn2yk_bazaltbor_19785.jpg

 

800_rtdh09__MG_2482.jpg

 

800_j6wz3h_bazaltbor_041.jpg

 

800_mxnc6k__MG_2525_.jpg

 

800_r529ns_bazaltbor_8830.jpg

 

800_79mq4s_bazaltbor_8713_cut.jpg

 

fotó: Batar Zsolt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Wettstein Domonkos 2012

ajánlott: arial, felbontás 1680x1050 Chrome, Firefox, Flashplayer

mail: wettstein.domonkos@gmail.com

web: www.wettstein.hu